Review For Honor

Bonuspunten voor vernieuwing (indien wel; minstens een 6)
Gameplay
Samenvatting
PS4, XBOX, PC Ubisoft https://forhonor.ubisoft.com/game/nl-nl/home/ €25
70 %
Leuk voor de liefhebber

Ik denk dat je als kind, en misschien nog steeds, altijd wel een ridder heb willen zijn. Prachtige vrouwen redden, je land verdedigen en ook nog eens dat stoere zwaard. En nu? Nu heb je daarvoor For Honor.

Klik voor een groter voorbeeld!

In de campaign van de game pak je de hoofdpersonen uit 3 verschillende typen ridder; Europese ridders, Vikingen en samoerai. Deze groepen hebben allemaal een en hetzelfde gemeen; ze houden van vechten en haten elkaar en iedereen die in de weg staat. Klinkt top, zou je zeggen, maar niets is minder waar. Het had keurig kunnen staan in een fantasieboek maar de game neemt zichzelf gigantisch serieus. De eerste missie is lachen hoor, je verkent de controls en hakt wat in de pan. Daarna gaat het al snel bergafwaarts. Gelukkig is de campaign erg kort. En dat is waar de game het van moet hebben; de multiplayer. Het is vooral namelijk voorbereiding op het echte werk. Door het mooi opgebouwde veld leer je hoe de game werkt: bewegen, combat en speciale krachten.

Je kunt je helden ook aanpassen met nieuwe vaardigheden en uitrusting, die je verdient door potjes multiplayer af te werken. Het is een verslavend systeem, waardoor je wil blijven verbeteren.

Combat en Multiplayer
De combat in For Honor is veel dieper dan het verhaal doet vermoeden. De richting van je aanval is erg belangrijk, net als het inschatten van de richting waarin je vijand verdedigt. Het is veel meer dan knoppen knallen en hopen dat de vijand sneller in stukjes wordt gehakt als jijzelf: je moet nadenken over welke aanval je gebruikt, vanuit welke positie en op welk moment. Door dat tactische aspect is het ook veel minder frustrerend om te verliezen: wanneer een vijand je verslaat, heeft het meestal weinig met geluk te maken. Echt skill en inzicht is waar het om gaat.

De verschillende helden in For Honor spelen allemaal gelijkaardig, maar toch telkens net een beetje anders. De standaard Vanguardridder gebruikt andere wapens en skills dan de elite Valkyrie bij de Vikings. Je kunt je helden ook aanpassen met nieuwe vaardigheden en uitrusting, die je verdient door potjes multiplayer af te werken. Het is een verslavend systeem, waardoor je wil blijven verbeteren. Klinkt bekend hé? Klopt want dit systeem probeert Ubisoft ook toe te passen in Rainbow Six Siege.

Die potjes multiplayer hebben daarnaast nog een ander doel: ze dragen bij tot je score in de Faction War. Wanneer je de game voor de eerste keer opstart moet je trouw zweren aan een van de drie facties. Dat is de factie die je vertegenwoordigt wanneer je uiteindelijk de multiplayer binnenstapt. Ieder leger heeft zijn eigen grondgebied, bestaande uit verschillende onderdelen. Door games te winnen krijgt je factie in bepaalde regio’s meer macht, waardoor je score verhoogt en je betere uitrusting kunt kopen.

Klik voor een groter voorbeeld!

Levelling en persoonlijkheid
Het klinkt alsof je lang bezig bent en dat is het ook: For Honor is gebouwd om spelers voor een lange tijd bezig te houden. Je hebt resources nodig om uitrusting en helden te kopen. Die helden moet je dan levelen door multiplayer te spelen. Zo verdien je meer staal om uitrusting en andere helden te kopen, om uiteindelijk bij te dragen tot de overwinning van je factie in de Faction War. Na tien weken eindigt het seizoen en begint het volgende en kun je opnieuw beginnen veroveren. For Honor is een tijdsinvestering. Het is ook een Ubisoftgame, dus microtransacties om meer resources te kopen zijn uiteraard ook aanwezig. Hierdoor zijn sommige spelers beter uitgerust dan anderen, maar een echt verschil merk je tijdens het strijden niet, juist door die skills.

For Honor is een subtiele game die je lekker laat wegdromen van de tijd terwijl je je zwaard gebruikt om een vijand tot kebab te vormen.

Door de verschillende fronten en gametypes is er ook wat variatie in het spel. De maps zijn divers en groot, soms zelfs een tikkeltje te groot voor acht spelers. Daarom neemt For Honor een pagina uit het boek van Titanfall en flikkert de map vol met AI-gestuurde soldaten. Deze kun je makkelijk uitschakelen om wat punten aan je totaal bij te dragen of gewoon links laten liggen om je te focussen op je menselijke tegenspelers. Op het einde van de match krijgt de verliezende partij ook Titanfall-gewijs de mogelijkheid om te ontsnappen, wat voor wat extra spanning zorgt.

Spannend is de game zeker. Een duel met een vijand laat je intens genieten. Alle acties die je neemt voelen ook gewichtig aan: een speerstoot die zijn doel raakt voelt o zo goed. Iedere held heeft zijn eigen wapens en eigen manier van vechten. De strijders missen echter de persoonlijkheid die de helden in games zoals Overwatch zo memorabel maken: buiten wat andere wapens en animaties is iedereen hetzelfde.

Klik voor een groter voorbeeld!

Graphics
Iedereen ziet er echter schitterend uit: For Honor is een geweldig mooie game. De omgevingen en personages zijn gedetailleerd, met prachtig vormgegeven harnassen en kastelen die de wereld tot leven brengen. De game houdt ook constant een vlotte framerate aan, zelfs met al dat visueel moois op het scherm. De muziek die de actie onderstreept is weinig memorabel maar doet wat het moet doen: met drumbeats op marcheertempo je bloedlust nog een beetje opwekken. Want For Honor is een gewelddadige game.

Je kunt je vijanden op heel wat verschillende bloederige manieren om zeep helpen: onthoofden met een katana, perforeren met een speer of gewoon wurgen met de ketting van een morgenster. De creativiteit die Ubisoft in deze executies heeft gestopt, moet niet onderdoen voor die van een kind dat gewapend met een tak zijn vriendjes te lijf gaat.

Conclusie
For Honor is een subtiele game die je lekker laat wegdromen van de tijd terwijl je je zwaard gebruikt om een vijand tot kebab te vormen. Een beetje hack-‘n-slash, een snufje tactiek en een dosis graphics maken het uniek. Echter mist het diepgang en persoonlijkheid. Graag had ik de campaign langer gezien en misschien zelfs een levelbuilder om je eigen oorlog te kunnen voeren. Maar besef dat For honor niet zo’n game is. Voor tijdverdrijf is het prima.

Klik voor een groter voorbeeld!